Polska daleko w tyle wśród handlowych potęg

Największa krajowa firma zajmuje dopiero 55 miejsce w zestawieniu liderów sektora sprzedaży detalicznej.

Aktualizacja: 19.03.2019 13:49 Publikacja: 19.03.2019 13:43

Polska daleko w tyle wśród handlowych potęg

Foto: Fotorzepa, Mateusz Dąbrowski

Mowa oczywiście o Jeronimo Martins, właścicielu sieci Biedronka, który w porównaniu do ubiegłorocznej edycji zestawienia firmy Deloitte awansował o jedna pozycję. Czołową dziesiątkę największych firm świata zdominowały spółki z USA, jest ich aż siedem. Ogółem najwięcej z 250 notowanych sprzedawców ma swoją główną siedzibę w Europie – 87. Ich udział w przychodach Top 250 wyniósł 33,8 proc. 

W sumie jak podaje Deloitte w ostatnim roku obrotowym przychody 250 największych detalistów na świecie wzrosły o blisko 6 proc. Niezagrożoną pozycję lidera zachował Walmart, a jego wzrost w przychodach ze sprzedaży detalicznej wyniósł 3 proc.

O sukcesie może mówić także Amazon, który osiągnął największy wśród czołowych graczy, ponad 25 proc. wzrost sprzedaży i Tesco, które po raz pierwszy dołączyło do dziesiątki najprężniej działających sprzedawców.

– Ikona e-handlu i największy dziś sprzedawca detaliczny online osiągnął najwyższy wzrost sprzedaży z pierwszej dziesiątki rankingu – 25,3 proc. Duży wpływ na taki wynik miał dynamiczny wzrost sprzedaży w Ameryce Północnej, dzięki wysiłkom Amazona w obniżaniu cen dla klientów oraz zwiększonej dostępności produktów – mówi Michał Pieprzny.

W minionym roku obrotowym (kończącym się najpóźniej w czerwcu 2018 r.) stopa wzrostu przychodów największych detalistów wyniosła 5,7 proc., czyli znacznie więcej niż 4,1 proc. uzyskane rok wcześniej.

– W krótkim czasie zbiegło się parę pozytywnych trendów, które miały wpływ na taki wynik, tj. względnie silny, globalny wzrost gospodarczy, niska inflacja i koszty finansowania zewnętrznego, łagodna polityka pieniężna na głównych rynkach oraz rosnące ceny aktywów i ożywienie na raczej trudnych rynkach wschodzących – mówi Michał Pieprzny, lider zespołu ds. sektora dóbr konsumenckich, Partner w Deloitte.

Aby znaleźć się w rankingu Top 250, firma musiała osiągnąć przychód o wartości co najmniej 3,7 mld dolarów, nieznacznie więcej niż rok wcześniej (3,6 mld dolarów). Sieci z rankingu zanotowały marżę zysku netto na poziomie 2,3 proc., zatem niższą niż przed rokiem (3,2 proc.). Zwrot z aktywów wyniósł 5 proc., tj. więcej niż 3,3 proc. odnotowane rok wcześniej.

Mowa oczywiście o Jeronimo Martins, właścicielu sieci Biedronka, który w porównaniu do ubiegłorocznej edycji zestawienia firmy Deloitte awansował o jedna pozycję. Czołową dziesiątkę największych firm świata zdominowały spółki z USA, jest ich aż siedem. Ogółem najwięcej z 250 notowanych sprzedawców ma swoją główną siedzibę w Europie – 87. Ich udział w przychodach Top 250 wyniósł 33,8 proc. 

W sumie jak podaje Deloitte w ostatnim roku obrotowym przychody 250 największych detalistów na świecie wzrosły o blisko 6 proc. Niezagrożoną pozycję lidera zachował Walmart, a jego wzrost w przychodach ze sprzedaży detalicznej wyniósł 3 proc.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Ukraina liberalizuje politykę walutową
Handel
Bez alkoholu nie ma w Polsce grilla
Handel
Polacy coraz chętniej kupują używane produkty. Które firmy już to zauważyły?
Handel
Rząd Orbana skarży sieć sklepów. Uważa, że został zniesławiony
Handel
W niedzielę, 28 kwietnia, sklepy otwarte. Okazja do zaopatrzenia się na majówkę
Materiał Promocyjny
20 lat Polski Wschodniej w Unii Europejskiej